Biografier på legatmodtagerne
Legatmodtager 1999:
Thomas Lund, f. 1974, dansk danser, instruktør og pædagog. Thomas Lund blev fra 1986 uddannet ved Det Kongelige Teaters Balletskole; 2000-12 var han solodanser ved Den Kongelige Ballet, og i 2012 udnævntes han til forstander for Balletskolen.
Thomas Lund er et udpræget Bournonville-talent med eminent springevne, stilren dans og smittende danseglæde, fx som Gennaro i Napoli (1998) og Carelis i Kermessen i Brügge (2000), og med dramatisk tænksomhed som James i Sylfiden(2001). Han er desuden Bournonvillelærer og -instruktør. Lund har også talent for bravour som i Tornerose og tempofyldt nærvær som i Peter Martins’ balletter.
I 2004 skabte Thomas Lund med Johan Holten (f. 1972) en undervandsversion af anden akt af Napoli, som de kaldte En Anden Akt til Copenhagen International Ballet. Han instruerede og dansede på dvd-udgaven af Bournonville Skolerne i 2005.
Efter Bournonville Festivalen i 2005 udnævnte de udenlandske kritikere Thomas Lund til sæsonens bedste danser, ligesom han i London fik The National Dance Award. Han fik i 2004 en Reumert som årets danser, i 2006 den store Reumert-Hæderspris og i 2007 Wilhelm Hansen Fondens Hæderspris.
Legatmodtagere 2000:
Bill Holmberg, f. 1963, dansk danser. Holmberg var fra 1983 knyttet til Nyt Dansk Danseteater, hvor han skabte en række roller. Gennembruddet som en stærkt dramatisk danser med stor skikkelsesdannende evne fik han i 1989 som Adolfo i Anette Abildgaards og Anders Koppels Morels Opfindelse.
Som scenekunstner er han en central skikkelse i det danske danseliv, og han er stærkt placeret som underviser i Graham-teknik og i det organisatoriske arbejde med uddannelsen af moderne dansere.
Holmberg debuterede som koreograf i 1995 med 4 women only; han stoppede som aktiv danser i 1998 og har siden placeret sig stærkt i dansk teater som koreograf og medinstruktør på en række store forestillinger, bl.a. Black Rider på Betty Nansen Teatret i 1998, Tågænger på Café Liva i 1999, ny cirkus-forestillingen Romeo og Julie på Dramaten i Stockholm i 2001 og Bobler i Bækken på Aveny-T i 2002.
Gudrun Bojesen, f. 1976, dansk danser. Gudrun Bojesen, der er uddannet ved Det Kgl. Teaters Balletskole og siden 2001 har været solodanser ved Den Kongelige Ballet, er kendt for sin rene teknik og smukke sceneudstråling.
Hun har brilleret i Bournonvilles pigeroller som fx Hilda i Et Folkesagn(1999) og har udvidet sit spil med bravourdans, fx i pas de deuxen fra Nøddeknækkeren (2001), og med smertefuld lidenskab i rollen som Tatjana i J. Crankos Onegin (2002). Bojesen honorerer også de store tekniske udfordringer som ballerinaen i Etudes.
Hun er en internationalt efterspurgt ballerina, og i 2005 modtog hun Teaterpokalen af de københavnske teaterkritikere. Gudrun Bojesen er også åben over for moderne dans med Copenhagen International Ballet på Bellevue Teatret.
Legatmodtagere 2001:
Diana Cuni blev uddannet på Den Kogelige Ballet og blev lærling hos selskabet i 1991. I 1993 sluttede hun til Corps de Ballet og blev forfremmet til solist i 2001.
Hendes roller i Bournonville balletter omfatter “Teresina” i Napoli, ” Eliza “&” Victorine “i konservatoriet,” Senorita “i La Ventana. Hovedroller omfatter “Clara” & “Prinsesse” i forskellige versioner af Nøddeknækkeren, “Helena” i En midsommernats drøm, og “Kitri” i Alicia Alonsos version af Don Quixote.
Diana Cuni har undervist i Bournonville-teknikken på Det Kongelige Teater og på Den Kongelige Batteltskole siden 2013. Hun underviste også på den første årlige Kongelige Ballet sommerskole i 2014 og har undervist i Bournonville mesterklasser og arrangeret Willhelm Tell og Napoli På Perm State Choreographic College i Rusland. Derudover har hun undervist på Bournonville seminarerne i Biarritz, Frankrig, Inoue Ballet i Tokyo og master klasser i Paris.
Tina Tarpgaard blev født på Jyllands vestkyst i 1972. Hun blev uddannet som danser på Ecole Atelier Rudra Bejart i Lausanne, Schweiz og på Ballet Rambert School i London, England. Siden 1998 har hun arbejdet som freelance danser med bl.a. Tim Rushton, Ohad Naharin, Paul Selwyn Norton, Marie Brolin Tani, Alexander Kølpin, Eske Holm, Guilherme Botelho og i en omlægning af Per Jonssons “Mercury Rivers” .
Fra 2001 til 2005 sluttede hun sig til Dansk Danseteater under ledelse af Tim Rushton med gæstekoreografi af Rui Horta, Jorma Outinen, Anders Christiansen og Tim Feldman. I 2001 startede hun koreografering og i 2003 etablerede hun recoil performance group (www.recoil-performance.org). Hendes arbejde er siden blevet præsenteret i teatre og festivaler i Danmark, Tyskland, Schweiz, Serbien, Sydafrika og Holland.